آخرین اخبار
کد خبر : 25155 تاریخ ثبت : 1403/10/21 11:37:30

درس اخلاق | ۲۵۰۰ کتاب، ۶۲۰۰ حدیث و ۲۰۰ آیه، گواه عظمت امام زمان(عج)

امام زمان (عج) چنان جایگاه رفیعی دارند که نام و نشانه‌های ایشان در تورات، انجیل و قرآن ذکر شده است. حدود ۲۵۰۰ کتاب، ۶۲۰۰ حدیث و ۲۰۰ آیه در شأن و منزلت حضرت نقل شده‌اند که گواهی بر عظمت بی‌همتای ایشان است. این حجم از روایات و آیات، نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه بی‌نظیر امام زمان (عج) در نزد خداوند و اولیای الهی است.

  به گزارش واحد خبری کانون شیفتگان حضرت قائم (عج) به نقل از حوزه ، مرحوم آیت الله محمدعلی ناصری از اساتید اخلاق حوزه در یکی از دروس اخلاق خود به موضوع «انتظار فرج: فضائل امام زمان (عج) و وظایف شیعیان در عصر غیبت» پرداختند که متن آن بدین شرح است:

 

فضائل و مناقب امام زمان علیه‌السلام ابعاد گسترده‌ای دارد و من خود را کوچک‌تر از آن می‌دانم که در مورد حضرت سخن بگویم.

 

* ۲۵۰۰ کتاب، ۶۲۰۰ حدیث و ۲۰۰ آیه درباره امام زمان (عج)

 

کسی که حضرت موسی، عیسی، انبیاء و حتی نبی اکرم صلی‌الله علیه‌وآله و ائمه اطهار علیهم‌السلام در مورد ایشان سخن گفته‌اند و نام و نشانه‌های حضرت در تورات، انجیل و دیگر کتب آسمانی ذکر شده است، نشان‌دهنده عظمت بی‌نهایت ایشان است.

حدود دو هزار و پانصد جلد کتاب در مورد فضایل، مناقب، نشانه‌های ظهور و ویژگی‌های امام زمان علیه‌السلام نوشته شده است.

همچنین حدود شش هزار و دویست حدیث و دویست آیه از قرآن کریم در شأن و منزلت ایشان نازل شده است.

شیعیان در برابر امام زمان علیه‌السلام هشتاد وظیفه دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، «انتظار فرج» است. درباره انتظار، حدود صد روایت وارد شده که نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است.

 

* انتظار یعنی نارضایتی از وضع کنونی و امید به بهبود.

 

انتظار به این معناست که من از وضعیت کنونی راضی نیستم و منتظر بهبود اوضاع هستم.

مثلاً اگر مریض باشم، از این حالت ناراضی‌ام و منتظرم تا بهبود یابم، یا اگر پدرم به سفر رفته باشد، منتظر بازگشت او هستم و شرایط را برای بازگشتش فراهم می‌کنم.

انتظار امام زمان یعنی آماده‌باش کامل؛ یعنی خود را اصلاح کرده‌ام و وقتی حضرت تشریف بیاورند، آماده فرمانبرداری هستم.

صفات ناپسند را از خود دور کرده‌ام و صفات نیکو را کسب کرده‌ام، به گونه‌ای که مورد پسند امام قرار بگیرم. باید آماده هرگونه امتحان و آزمایشی باشیم.

مثلاً اگر به ما گفته شود خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم مال ما نیست، یا حق منبر رفتن و تبلیغ دین را نداریم چون لایق این منصب نیستیم و باید کارگر باشیم، باید بدون هیچ چون و چرایی این امر را بپذیریم و تسلیم باشیم.

در این صورت است که می‌توانیم ادعا کنیم منتظر امام زمان هستیم.

تمام مذاهب دنیا معتقدند که در آخرالزمان، یک مصلح جهانی ظهور خواهد کرد؛ اما متأسفانه آن‌گونه که باید، از خداوند طلب ظهور نمی‌کنیم.

دعاها و مراسمات ما بیشتر ظاهری هستند و اگر واقعی بودند، همه ما اهل عمل می‌شدیم.

 

* ایمان دو گونه است: «مستودع» و «مستقر».

 

در حجة الوداع، حدود صد و بیست هزار نفر (با اختلاف روایت در مورد تعداد) حضور داشتند، اما بعد از چند ماه، همین جماعتی که با أمیرالمؤمنین علیه‌السلام بیعت کرده بودند، کجا رفتند؟

جز چهار نفر، بقیه عهد و پیمان خود را شکستند، چرا که بیعت آن‌ها ظاهری بود و از روی ایمان قوی نبود.

ایمان دو گونه است: «مستودع» و «مستقر».

اگر ایمان مستودع باشد، در وقت مرگ از انسان گرفته می‌شود. از خداوند بخواهیم که ایمان ما مستقر باشد. در روایتی آمده است که در آخرالزمان، بعد از نمازهای واجب، این دعا را بخوانیم: «یا اَللهُ یا رَحمانُ یا رَحیمُ یا مُقَلِّبَ القُلوبِ ثَبِّت قَلبی عَلی دینِک» تا دین و ایمانمان حفظ شود.

علائم ظهور بسیار است و حوادث سختی در پیش داریم. اگر حوادث کنونی از علائم ظهور باشد، امتحانات سختی در انتظار ماست.

 

* انتظار فرج: ثبات در ولایت و جایگاه منتظران واقعی در نزد پیامبر (ص)

 

درس اخلاق | ۲۵۰۰ کتاب، ۶۲۰۰ حدیث و ۲۰۰ آیه، گواه عظمت امام زمان(عج)

 

ایمان ما باید قوی باشد و در ولایت ثابت‌قدم بمانیم. حتی اگر این اتفاقات از مقدمات ظهور نباشند و رد شوند، باز هم این کشور و مملکت، متعلق به امام زمان علیه‌السلام است.

در کل جهان، تنها یک حکومت شیعی وجود دارد که به دعای حضرت تاکنون پابرجا مانده است، با وجود تمام دشمنان سرسختی که در برابر آن ایستاده‌اند.

نبی اکرم صلی‌الله علیه‌وآله فرمودند: «إنتظارُ الفرجِ عبادةٌ» و «أفضلُ أعمالِ اُمّتی انتظارُ الفَرَجِ مِن اللّهِ عزّوجلّ».

بهترین اعمال امت من، انتظار فرج است. چرا؟ زیرا کسی که منتظر است، خود را اصلاح کرده و مطیع دستورات خداوند شده است و سپس منتظر فرج می‌شود.

همچنین نبی اکرم صلی‌الله علیه‌وآله فرمودند: «سَیأتی قَومٌ مِن بَعدِکُم الرّجُلُ الواحدُ مِنهُم لَه أجْرُ خَمسِینَ مِنکُم». پس از شما مردمانی خواهند آمد که یک نفر از آن‌ها اجر پنجاه نفر از شما را دارد.

اصحاب عرض کردند: «ای رسول خدا! ما در بدر، احد و حنین همراه شما بودیم و قرآن در میان ما نازل شد؛ حضرت فرمودند: اگر آنچه بر سر آن‌ها می‌آید، بر سر شما بیاید، مانند آن‌ها صبر نمی‌کنید».

 

* برادران پیامبر (ص) در آخرالزمان: جایگاه منتظران واقعی و اجر عظیم ثابت‌قدمان

 

در جای دیگری، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه‌وآله فرمودند: «خدایا برادران مرا به من برسان».

اصحاب که نزد رسول الله بودند، پرسیدند: آیا ما برادران شما نیستیم؟

حضرت فرمودند: «نه، شما اصحاب من هستید؛ برادران من قومی هستند که در آخرالزمان می‌آیند و به من ایمان می‌آورند، در حالی که مرا نمی‌بینند. علت این است که شما مرا می‌بینید و اوصاف مرا مشاهده می‌کنید، اما آن‌ها مرا ندیده‌اند و تنها به یک سیاهی و سفیدی (یعنی نوشته‌ها و روایات) ایمان آورده‌اند».

یعنی شیعیان أمیرالمؤمنین علیه‌السلام در این زمان، برادران پیامبر هستند، مشروط به این‌که به وظایف برادری عمل کنند.

امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: «کسی که در آخرالزمان ثابت‌قدم باشد، اجرش هزار برابر شهدای بدر و احد است».

امام باقر علیه‌السلام نیز فرمودند: «کسی که منتظر امام زمان علیه‌السلام باشد، مانند کسی است که روزها روزه می‌گیرد و شب‌ها به عبادت مشغول است».

امام صادق علیه‌السلام نیز فرمودند: «مِن دینِ الأئمّةِ الورعُ و العِفّةُ و الصّلاحُ و انتظارُ الفَرَجِ بالصّبرِ»**. دین ائمه، ورع، عفت، صلاح و انتظار فرج با صبر است.

اخبار مرتبط
کلمات کلیدی
ثبت دیدگاه